Nou, ik heb eindelijk wat tijd met beide hengels doorgebracht! Ik waardeer het geduld van iedereen enorm... met 4 kinderen en een landschapsarchitectuurbedrijf is tijd een kostbaar goed dat ik niet veel lijk te hebben 😆. Maar ik klaag niet, ik heb een geweldige vrouw en 4 ongelooflijke kinderen, ze zijn veel meer waard dan welke viservaring dan ook die ik zou kunnen hebben. Toch geniet ik op dezelfde manier van elk moment in het water dat ik kan krijgen.
Onthoud dat dit een beoordeling van de blauwe kraag is. Ik ben een matige werper (wordt elk jaar wel meer geoefend) en breng meer tijd door met vissen dan met werpen. Hoewel ik de afgelopen 2 jaar meer tijd aan het laatste heb besteed. Ik heb nog meer tijd nodig met de G+, aangezien ik er net mee ben begonnen, en als ik de tijd meereken die ik met de GE heb gehad, voel ik me eindelijk echt op mijn gemak met deze hengel en heb ik hem goed leren kennen, dus neem dit voor wat het waard is.
Er is niet veel te zeggen dat Topher nog niet heeft behandeld. Eerlijk gezegd zou ik iedereen naar zijn berichten verwijzen, omdat ik het gevoel heb dat ze uiterst nauwkeurig zijn, niet alleen met betrekking tot Gaelforce-hengels, maar ook het verschil tussen de grafeen- en de originelen.
Laat me dit inleiden met nog een kanttekening hierbij; Ik had overwogen mijn 14' GE te verkopen vanwege de veronderstelde redundantie. Ik ben zo blij dat Bruce me ervan heeft afgepraat door ronduit te zeggen: “VERKOOP HET NIET! Het is een Gaelforce.”
Hij kon niet meer gelijk hebben. Ik zou ten zeerste aanbevelen dat als iemand zijn Gaelforce-hengels bijwerkt naar de G+, ze te behouden. Ze zijn prachtig en behoren tot de beste werphengels die er zijn.
De lijnen die ik ter vergelijking heb gebruikt, waren:
•EMT 9/10 (617gr met tips) @ 40'
•EEMT 8/9 (670gr met tips) @48'
•ESH #10 (600gr) @ 38'
•15m #8 (640gr) @ 48'
De G+ heeft me echt weggeblazen! Om het ronduit te zeggen, ze voelen aan als 2 verschillende hengels. Ik had niet gedacht dat er zo'n groot verschil tussen zou zitten, behalve de boost in herstel en kracht. Maar ik zat ernaast. James vertelde me ook dat ik 2 verschillende hengels in mijn hand zou voelen, ik denk dat de man die ze ontwerpt weet waar hij het over heeft.
De G+ is eerlijk gezegd een echte 9/10, geen twijfel mogelijk. De GE is meer een sterke 8wt. Ik vind dit erg interessant en precies wat ik ook zocht! Ik had even nodig om met de G+ op gang te komen om eerlijk te zijn, maar toen ik het goed raakte, was het geweldig! Een van de geweldige dingen van de 14' GE is hoe vergevingsgezind hij is en zo gemakkelijk te werpen! Niet dat de G+ niet gemakkelijk is, maar ik merkte dat mijn timing beter moest zijn en ook mijn techniek. Eén ding dat me vanavond te binnen schoot tijdens het vissen met beide, was dat de GE gemakkelijker te werpen lijkt te zijn, maar gemakkelijker voor mensen die niet zo consistent zijn in hun techniek (zoals ikzelf). Je kunt echt 'niets verkeerd doen' met de GE! Het is zo zoet! Betekent dat dat de G+ moeilijk te werpen is? Helemaal niet. Het beloont je zeker als je een solide trek aan de onderkant hebt, en toen ik het eenmaal had afgesteld, leek de kracht eindeloos te zijn. De andere mensen die ermee wierpen, waren ook verbaasd over de kracht ervan. Hier sprong het vooruit: het voelde als onbeperkte kracht. Het is van begin tot eind ongelooflijk.
De GE is ook een zeer krachtige hengel met uitstekend herstel, het voelt gewoon alsof je je tempo kunt vertragen en het allemaal kunt laten werken. Met de G+ werd ik wat agressiever, en als je hem correct duwde, ontlaadde hij zich op een andere manier.
•ESH 600gr
~deze kop vliegt gewoon van de GE af. Het is ongeveer perfect en zo gemakkelijk te gebruiken. Ik ben eerlijk gezegd verliefd geworden op de Gaelforce ESH scandi en geloof dat het waarschijnlijk de beste scandi-kop is die ik ooit heb geprobeerd. Ik wierp een 12' leader en een tube-vlieg van behoorlijke omvang, het was helemaal geen probleem met beide hengels.
De G+ kan deze lijn ook met gemak werpen, en ik heb ervan genoten. Het voelde gewoon alsof je niet zo diep in de hengel zat als met de GE. Ik ben van plan om naar de volgende ESH te gaan en dat uit te proberen. Volgens de aanbeveling van anderen zullen hogere korrels op de G+ dynamiet zijn. 🧨
•EMT 9/10
~dit was de eerste lijn die ik van Gaelforce kocht met mijn eerste hengel. Ik ben dol op deze lijn, echt een geweldige allrounder. Ik heb lange leaders van de drijvende tip geplaatst (voor harde tegenwindomstandigheden) en hij werpt zo mooi. De zinktips erop werpen allemaal hetzelfde. Het laadt de GE echt perfect, waarschijnlijk een van de beste hengel/lijncombinaties die ik ooit heb gebruikt!
~het zeilt ook echt van de G+ af! Dit is de ene lijn waarvan ik heb geconstateerd dat hij op beide bijna perfect is. Maar mijn vriend die aan het werpen was, zei: “hij smeekt om meer korrels.” Ongetwijfeld zou de G+ nog wat meer korrels kunnen gebruiken, vooral als je meer aanhoudende ankerworpen zou doen. Ik merkte dat ik zonder problemen in het kontgedeelte van beide hengels kon komen.
•EEMT 8/9 670gr
~hier sprong de G+ echt vooruit! Alle tips op deze vlieg vliegen van de G+. Het is een interessante lengte voor een multi-tip lijn. Het is als een lange Skagit, maar voelt helemaal niet als een Skagit. Het zeilt van de G+ af zoals een scandi zou doen, maar met veel kracht om vliegen van goede grootte om te draaien! Een heel, heel leuke en praktische lijn voor Steelhead-vissers op grote rivieren, zeker. Het krijgt een grote afstand met iets minder strippen dan korte koppen, terwijl het ook vliegen van behoorlijke grootte omdraait.
Ik heb meer tijd nodig met deze lijn om hem af te stellen, maar ik geloof dat hij een hoofdbestanddeel voor me zal zijn bij het vissen op steelhead in de herfst/winter op grotere stromen. Ik merkte gewoon dat de G+ hem gemakkelijker kon optillen, en gezien de 670grs is dat logisch.
•15m #8 @640grs
~laadt de GE mooi en diep, geweldige werplijn zeker! Ik denk dat je lichter zou kunnen gaan op de GE, maar ook niet nodig. De 15m is een van mijn favorieten die ik heb, omdat hij een goede oefening geeft voor de techniek met langere lijnen, maar kort genoeg is om het gemakkelijk te maken. Het is ook een zeer praktische vislijn, omdat hij veel kracht heeft. Ik gebruikte een 14-15' taps toelopende leader en een verzwaarde Francis-stijl tube. Het was geen probleem om de omslag te krijgen! Ik begin echt de voordelen van langere lijnen ten opzichte van Skagits te zien; ze zijn veel stiller met een supermooie presentatie.
~met de G+ voelt deze lijn als een scandi! Je kunt hem er gewoon uit flikken en hij gaat gewoon! Ik vind deze combinatie erg leuk en ben van plan deze opstelling vrij vaak te gebruiken. Ik denk eerlijk gezegd dat je zwaarder zou kunnen gaan, maar ik zal er nog wat mee moeten spelen. Ik kan me niet alle lijnclassificaties van James herinneren, maar het zou me niet verbazen als hij een lijnmaat als optie voor de G+ heeft.
Tot slot,
Het ding met de grafeenhengels dat echt je aandacht trekt, is dat ze zoveel kracht hebben, dat het moeilijk is om ze te vouwen en te overbelasten. Ongetwijfeld zou je dat kunnen met een lijn die zwaar genoeg is, maar het voelt bijna onmogelijk als je ze aan het werpen bent! Onthoud, ik heb alleen de 14' GE en de 14' G+ vergeleken. Ik kan niet zeggen wat de vergelijking is voor de andere hengels in de serie of als ze zoveel verschillen als deze 2.
Ik heb nog 2 andere G+-hengels, maar de 14' 9/10 G+ is een serieuze hengel die echt ballen heeft (om het ronduit te zeggen). Ik denk niet dat je überhaupt problemen zou hebben met een 630gr Skagit, en sommigen zouden mogelijk meer willen. Maar tegelijkertijd heeft hij de zoete diepe flex, en ik wed dat sommige mensen zelfs de voorkeur zouden geven aan lichtere Skagits. Sorry dat ik geen Skagit-lijnen heb gebruikt! Ik ben er gewoon nog niet aan toegekomen en heb ze eerlijk gezegd niet willen werpen. Een van mijn vrienden pakte de G+ en oefende met een tegenwind die recht op hem afkwam, de hengel ontploft gewoon als geen ander. Simpel gezegd, hij is sterker. Hij tilt tips met gemak uit het water en zinkende koppen, en kan ook echt moeilijke omstandigheden aan. Ik vind ook dat James' GE-hengels die oefeningen allemaal heel goed doen, maar de G+ tilt het naar een hoger niveau. Gelukkig (of helaas neem ik aan 😁) hebben we ook een paar dagen gehad met sterke tegenwind die in een hoek recht op ons afkwam... een van de moeilijkste scenario's om in te werpen, voor mij waren de grafeenhengels sterker in deze scenario's.
Eén opmerking over de GE, ik ben dol op deze hengel! Het is waarschijnlijk een van de beste hengels die ik ooit heb gehanteerd, en zou er nooit afstand van doen. Als je deze hengel bezit en de G+ overweegt, denk ik dat je er echt van zou genieten en niet het gevoel zou hebben dat je 2 exact dezelfde hengels hebt!
Hengels. Ik vind ze eerlijk gezegd allebei even leuk, maar om verschillende redenen. Het zijn echt 2 verschillende machines, en ik zou het haten om tussen de twee te moeten kiezen. Tophers beschrijving van hoe ze werpen en hoe je je werpvoorkeur erop afstemt, is perfect. Ik ben momenteel eerlijk gezegd beter in het werpen van de GE dan de G+. Maar dat zegt meer over mijn beperkte vaardigheid dan over iets anders. De waarheid is dat je echt geen fout kunt maken met een van deze hengels, en ik ben er zeker van dat elke werper er allebei erg van zou genieten. Als je nieuw was in het Spey-werpen en de gemakkelijkste hengel om te werpen wilde, zou ik de GE aanbevelen. Als je je Spey-werpvaardigheden mooi en strak had en prestaties en kracht van het volgende niveau wilde, wint de G+ in die categorie.
Ik hoop dat dit jullie daar helpt, en ik hoop dat het je ook helpt bij het beslissen welke hengel je misschien wilt kopen! Bedankt voor het lezen
~Alex